Selamat Datang Ke riduan2009.blogspot.com Pendidikan: Kanak-kanak lembam

Pendidikan

Matematik Untuk Kanak-kanak Istimewa. (TMP 6093)

Powered By Blogger

Kanak-kanak lembam



Pelajar yang tidak boleh mengikuti pelajaran dikelas, terlalu lambat untuk mencapai satu-satu objektif pengajaran yang mudah dan pelajar ini selalunya selalu ketinggalan dalam menyiapkan tugasan yang diberi. Pelajar ini adalah mereka yang mempunyai masalah neurological hingga menjejaskan pemahaman, penggunaan bahasa, pertuturan, penulisan, berfikir, membaca, menulis, mengeja dan bermatematik.

Mereka tidak mempunyai kebolehan bagi mengikuti pelajaran secara formal seperti pelajar lain. Justeru, mereka tidak mempunyaimkebolehan untuk maju secara normal di sekolah. Prestasi mereka menunjukkan mereka tidak ada kebolehan bergerak secara normal dalam kerja-kerja sekolah. Mereka tidak dapat membuat kerja-kerja kelas yang sesuai dengan umur mereka. Jika dibandingkan dengan murid lain dalam lingkungan umur yang sama, mereka menunjukkan kelemahan yang nyata dalam pelajaran. Pelajar ini dapat dikesan melalui dua petunjuk iaitu walaupun pelajar berupaya belajar, kadar pembelajaran mereka sangat perlahan. Ini disebabkan tahap perkembangan menyerupai kanak-kanak yang lebih muda. Contohnya, tahun dua hanya permulaaan belajar abjad, membilang dan menulis namanya sendiri. Pelajar ini gagal setanding dengan mereka yang membangun dalam intelektual dan bahasa, pencapaian akademik, kecekapan sosial dan kemahiran persediaan vakasioanal.Contohnya kemahiran pemahaman pembacaan adalah lebih sukar berbanding pembacaan biasa. Maksudnya, pelajar kurang berjaya menyelesaikan masalah matematik berbanding pengiraaan matematik.

Ciri-ciri Kanak-kanak Lembam

 Pencapaian pelajaran dan akademik berbeza dengan pelajar lain
 Pelajar seorang yang pendiam, tidak aktif dan tidak banyak bercakap dengan kawan sekelas.
 Pelajar ini sukar menerima arahan yang diberikan oleh guru sama ada tugasan individu atau kumpulan.
 Tidak dapat berkomunikasi seperti kanak-kanak biasa.
 Tulisan yang sukar dibaca .
 Huruf atau nombor terbalik. Contoh nombor 5 akan di tulis terbalik

Punca:
-Baka
- Tersekat pengalaman
- Intelek yang rendah
- Masalah emosi
- Kekecewaan
- Rasa rendah diri
- Kemantangan yang lambat
- Lemah daya ingatan
- Mudah terganggu tumpuan
- Kurang rangsangan
- Faktor-faktor kesihatan
- Persekitaran
- Amalan makanan
- Kesan semasa mengandung
- Penyakit semasa pembesaran selepas lahir
- Ubat semasa mengandung
- Kemalangan
- Sosio - ekonomi.

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran:

- Temubual
- Merujuk kepada pegawai / pakar perubatan
- Mewujudkan suasana pembelajaran yang sesuai& menyeronokkan
- Senang ke susah
- Konkrit ke abstrak
- Melibatkan seberapa banyak pancaindera
- Banyakan pengukuhan dan latihtubi
- Jauhkan dendaan yang negatif

0 comments:

Post a Comment