Selamat Datang Ke riduan2009.blogspot.com Pendidikan: Diskalkulia

Pendidikan

Matematik Untuk Kanak-kanak Istimewa. (TMP 6093)

Powered By Blogger

Diskalkulia




http://chiangway.blogspot.com/2008/10/penilaian-dan-ringkasan-jurnal.html




Ulasan Artikel Diskalkulia

Menurut kajian populasi di Amerika Syarikat, Jerman, India dan Israel, kadar berlaku diskalkulia adalah pada lingkungan 5-6% bagi kanak-kanak dalam alam persekolahan. Seseorang yang menghadapi masalah Diskalkulia akan menghadapi kesukaran dalam mengenal nombor dan symbol-symbol dalam matematik, membezakan nilai nombor yang besar dan kecil, m engira dalam bilangan 2 atau 5 dan sebagainya serta tertib menurun, membuat anggaran dan pengukuran, seperti saiz, nilai, wang, jarak atau cecair mengira wang atau melihat masa, membaca peta dan jadual, kerana kurang kesedaran tentang kedudukan, arah, orientasi dan organisasi ruang dan menggunakan peraturan dan prosedur, oleh itu mereka tidak dapat mengingati langkah-langkah untuk menyelesaikan pengiraan matematik serta lemah dalam pengiraan spontan.

Punca-punca berlakunya diskalkulia termasuklah wujud sejak lahir, pendedahan awal matematik yang terdesak dan kecerdasan pada sesuatu bahagian otak yang spesifik. Bagi membantu murid-murid ini guru perlu menggunakan pelbagai kaedah, strategi dan teknik.



0 comments:

Post a Comment